week 19-2024: (door Roger)

‘Vanuit de zijbeuk’ is de vaste column op de zaterdag, die afwisselend wordt ingevuld door kapelaan Roger en Mat. Ze geven zo hun eigen kijk op persoonlijke ervaringen en gebeurtenissen in ons dorp, binnen de kerk of in ‘de grote wereld’. De ene keer ernstig, dan puntig en uitdagend en een volgende keer met een grote knipoog.

Meidag

Bij een speciale gedenkdag, hoort een lied. Dat is althans de mening, die vaak in daden wordt omgezet.

Voor een bijzondere verjaardag, of een huwelijksjubileum, is er wellicht iemand uit de familie- of vriendenkring die een lied in elkaar knutselt. Waarin vooral de bijzondere eigenschappen van de Jubilaris worden bezongen.

Belangrijke dagen zoals de Dodenherdenking, Kerstmis en Pasen, hebben ook hun eigen liederen. Bij de Dodenherdenking hoort het ‘Wilhelmus’ en de ‘Last Post’. Bij Kerstmis ‘Stille Nacht’ en de ‘Herdertjes lagen bij nachte’. En bij Pasen, klinkt het ‘Allelujah’. En dat laatste soms ook, bij een Voetbalkampioenschap.

Soms zijn liederen geschreven door een bekende componist. Andere keren, gewone mensen met hart voor de persoon en de gebeurtenis. De gehanteerde melodie ligt dan goed in het gehoor. De tekst vaak in rijmelarij- vorm.  Vanuit, een goed hart.

Dat de maand Mei in het bovenstaande opzicht een bijzondere maand is, kan niemand de voorbije week zijn ontgaan. En op Mariabedevaartplaatsen – zoals Ommel – drukken mensen dat ook uit. Het zijn plaatsen waar mensen voor Moeder Maria, vanuit het hart zingen. En worden er meerdere liedjes gezongen, die dit uitdrukken.

Sinds enkele jaren terug, heeft het gregoriaans Herenkoor ook het officiële “Ommellied” in het repertoire. En zingt dat – als slotlied – bij de ingezegende Meijelse bedevaartskaars daar.
En op bovenbeschreven manier komt over 2 weken op de ‘laatste zondag van deze maand’, 26 mei, Gemengd Koor “de Veengalm” in de kerk van Meijel in de middag om 14.30 uur een echt Maria-concert geven. Samen met enkele gewaardeerde solisten.

Vorig jaar, met hun 100 jarig Jubileum was dat op Hemelvaartsdag, in de kathedraal van Den Bosch. Het jaar daarvoor zong het Neerkantse koor op vergelijkbare manier over Maria, in Ommel. En dit jaar in de ‘kathedraal van de Peel’, in Meijel. Dat belooft ook, een gedenkwaardige speciale Meidag.

Roger