‘Sóndese koost’

Sóndese koost van zondag 8 september 2024

Ook in ons dorp krijgt de zondagmorgen al geruime tijd een heel andere invulling dan vroeger. Stonden de vrouwen destijds de hele morgen aan het fornuis om – als manlief uit de Hòmmis/café kwam – ‘Sóndese koost’ op tafel te brengen, hoe anders is dat tegenwoordig. De vrouwen gaan nu op de zondagmorgen met vriendinnen lekker wandelen, al mogen – bij uitzondering – ook wel eens de mannen mee. En als regel wordt die wandeling afgesloten met een lekkere kop koffie of een drankje in een van de Méélse horecagelegenheden. Over alle zin en onzin die ter sprake komtleest u wekelijks in onze rubriek ‘Sóndese koost’.

Peel en Maas

Linda: Heb je de Bever gezien?

Monique: Nou, als je hier langs het kanaal loopt, zie je echt wel dat er bevers zitten, maar om nou te zeggen dat er ik echt zelf een gezien heb, nee dat niet.

Linda: In de tent!

Monique: Nee, in de burcht.

Linda: Burcht? In de kermistent. John de Bever!

Monique: Ooh, heb je het daarover. Nee, gelukkig niet. ‘Wah un zwetskammezul!’.

Linda: Is zo’n druktemaker niks voor jou? Dan zul je dinsdag wel zijn geweest.

Monique: Naar Marco Vanderaa?

Linda: Nee, naar de prikkelarme kermis.

Monique: Ja, daar ben ik inderdaad geweest. Top plan, dat dit er nu in Meijel ook is. Erg fijn voor ouderen, mensen met een beperking…

Linda: En jou dus.

Monique: En ik. Ik ben trouwens gisteren helemaal naar de andere kant van Peel en Maas geweest. Ik dacht, na al die Peelwandelingen ga ik eens naar de Maas.

Linda: Jaja, je moest gewoon weer eens chauffeur spelen voor een van je kinderen.

Monique: Uh ja. Maar, je moet van de nood een deugd maken, dus ik ben niet op een neer gependeld tussen Meijel en Kessel, maar lekker langs de Maas gaan lopen. Daar ontprikkel je wel van. Hoewel de muggen ervan gelust hebben.

Linda: Ook langs het kasteel? Ik las laatst dat het in zwaar weer verkeert.

Monique: Ja, dat klopt. De gemeente moet er flink wat geld in pompen.

Linda: Het ene seizoen moet er water weg gepompt worden en het andere  geld erin. Ik hoop maar dat ze een passend businessplan kunnen maken, zodat het zelf de kop boven water kan houden.

Monique: Ja, want is echt een prachtig gebouw op een nog mooiere locatie, daar aan het water.

Linda: Weet je wat ik mis in Meijel?

Monique: Water? Wij hebben toch onze kanalen.

Linda:  Nee, El Camino. Dat was toch altijd de tweede zondag van september!

Monique: Oh ja, daar moest Peter ook altijd naartoe. Ik heb dat nooit zo begrepen. Kijken naar al dat blik en elkaar de loef afsteken met ronkende motoren. Ging jij daar dan ook naartoe Linda?

Linda: Jazeker. Maar meer om naar de mensen te kijken dan naar de auto’s.

Monique: Als je van ronkende motoren houdt, moet je vanmiddag naar de Simonshoek, naar de motorcross.

Linda: Dat zou ik zomaar eens kunnen doen. Ga je mee?

Monique: Nee, geen tijd. Ik moet naar de kerk.

Linda: Ik wist niet dat er ook missen op zondagmiddag waren? Of zoek je het hogerop? Ga je de toren beklimmen?

Monique: Nee, ik ga niet naar de mis. En naar boven durf ik niet. Nee, ik ga er naar Wilma Delissen.  Onze burgemeester van Peel en Maas doet een afscheidstour door Meijel en vandaag is ze in Meijel. Tussen 15:00 en 16:00 kun je haar een hand geven in de kerk.

Linda: Ik ga weer als er weer een oogstdankfeest is. Hoe is het trouwens met jouw oogst? Heb je al de appels van je boompje geplukt? Drie hele?

Monique: Lach er maar mee, jij. Een hele kist vol. Heb al 8 potten compote gemaakt en 3 taarten gebakken. Zin in een stukje?

Linda: Het water loopt me al in de mond.