Geer & Mariet, Diamant Echtpaar

Woensdag 12 juni, is het precies 60 jaar geleden dat Geer “van Sjakske” van Enckevort (maart 1940) met een Neerkants ‘dörske’ voor de wet trouwde: Mariet Mestrom, “van de Schans” (november 1940). Kerkelijk werd op 20 augustus 1964 getrouwd, in de toen nieuwe kerk van de Neerkant.

Hun Diamanten feestdag beginnen ze met een H. Mis in Meijel om 15.00 uur met het Herenkoor, waarvan Geer lid is.

Geer en Mariet stammen allebei uit een groot gezin. Bij v. Enckevort hadden ze 5 jongens, en 6 meisjes; bij Mestrom 10 meisjes, en 2 jongens. Beide families hadden een gemengd boerenbedrijf.

Thuis moest al op jonge leeftijd aangepakt moest worden. Geer werkte – voordat hij ‘onder de wapenen’ moest – nog kort bij een boomkweker. Daarna bij de Boerenbond en het Landbelang; om vervolgens 7 jaar op de vrachtwagen te rijden bij een Grondverzetbedrijf.  En toen kwam er een grote ommekeer. Geer ging aan de slag bij het ziekenhuis in Venlo. ‘Veruit de mooiste jaren in mijn werkzaam leven’ zegt hij nu. Het werk bestond uit het intern transport. ‘Ik heb daar, tot mijn pre-pensioen, fantastische jaren gekend’.

Mariet werkte na haar trouwen nog een aantal jaren bij de familie- van Kalis, om vervolgens in hun Beringse jaren, 25 jaar bij een Beringse tuinder te werken. ‘Mooie jaren’, zegt Mariet. Na 26 jaar Beringe, bouwden ze in eigen beheer een mooi huis aan de Zonnedauw 65. Waar ze nog steeds met veel plezier wonen. Ze kregen 2 zonen: Jack, en Henk. Jack en zijn vrouw Carla zorgden voor 3 kleinkinderen: Patty, Rowi en Ghianni. Henk en partner Yvonne kregen Lieke, Mieke en Mike. Intussen zijn er 5 achterkleinderen; waarvan de laatste pas geboren is. En 1 achterkleinkind, wordt nog verwacht. Rond augustus: de tijd van het kerkelijk Huwelijk, 60 jaar geleden.

Zo trouw als Mariet en Geer aan elkaar zijn, zo ook aan anderen. Contacten met vroegere buren van de Meester Jochemsstraat en Beringe, worden nog steeds zorgvuldig onderhouden. Mariet werd, toen ze 16 jaar was, lid van de sportclub van de Boerinnenbond. En ze is bij deze bond – nu Zij Actief- door de jaren heen gebleven. Geert zingt al meer dan 50 jaar in een Kerkelijk Herenkoor: eerst in Meijel, toen Beringe; en nu weer een groot aantal jaren in Meijel. Ontspanning vindt hij verder ook bij de Beugelclub. In hun Beringse jaren, raakten Geer en Mariet betrokken bij ‘5x Beringe’. Leden van het Zwitserse team, logeerden bij hun in huis. En ook hier, komt de trouw weer boven: Het contact met deze mensen, wordt ook anno 2024 nog steeds onderhouden. Voor de Zonnebloem is Mariet een kwart eeuw als vrijwilligster actief geweest. Ook een aantal jaren, werd de vakantieweek mee verzorgd. Ook Geer was hierbij betrokken. En is na het stopzetten van de vrijwilligers-tuinploeg vanuit het Zorgcentrum, bij de woensdagse kerkhofploeg.

Met de eigen caravan trekken ze erop uit. Waarbij de fietsen altijd meegaan. Wekelijks worden zoveel mogelijk in huize- van Enckevort de heerlijkste eigen vlaaien gebakken. Op woensdag 12 juni, zal vlaai er zeker bij horen.

Geer & Mariet: 2 mensen, die niet staan te dringen om op de voorgrond te zijn. Maar wel 2 mensen, waaraan een dorp behoefte blijft houden.

Mensen die niet alleen aan zichzelf denken, maar ook voor anderen klaarstaan.

De Meijelse parochiegemeenschap zegt daarvoor hartelijk ‘dank jullie wel’.

En wenst jullie een fijne Diamanten dag.