Nieuwe bisschop bekend

Ron van den Hout (59 jaar, geboren op 11-11! in Diessen bij Tilburg) is tot nieuwe bisschop van Roermond benoemd. Om 13.00 uur, hebben kerkklokken in Limburg daarvoor geluid.

Hij werd geboren als de oudste in een gezin van 3 kinderen. Zijn ouders kwamen van een agrarisch bedrijf, en hij werkte zelf geregeld op het tuinbouwbedrijf van zijn oom mee. Zijn vader was automonteur.

In 2012 was hij vicaris-generaal van Den Bosch. En van daar uit, in 2017 bisschop van Groningen-Leeuwarden.

Om zelf verder te lezen [LEES MEER]

Na gouverneur Emile Roemer en 25 jaar geleden al hulpbisschop Everard de Jong (geboren in Eindhoven), nu dus ook iemand als bisschop uit ‘t Brabantse.

In de geschiedenis van de parochie Meijel vanaf de eerste stichting in 1472, is ongeveer de helft van de pastoors geboortig uit Brabant. De Franciscanessen vanuit Oirschot, hebben de school en het zorghuis mee opgericht. En er is, ook nu, een goede verbondenheid met de Neerkant, Helenaveen, Ommel en Asten. Denk alleen maar al eens, aan het muzikale gebied. Maar ook had de hulpbisschop van Den Bosch, hier jaren zijn huis. En zijn nog steeds priesters met Brabantse parochie’roots’ in Meijel, van harte thuis. Diaken Bart Jansen, die helaas op jonge leeftijd in juni vorig jaar is overleden (in de leeftijd van de nieuwe bisschop, en die met hem heeft samengewerkt op de kantoren in Den Bosch) liep vanuit de Heitrak in 2012, in de parochie Meijel pastorale stage.

En het leistenen kerkdak van de ‘kathedraal van de Peel’ is, als eerste in Limburg ooit, door Brabantse bedrijven vakkundig gemaakt.

In OLS termen, en vanuit de grondhouding die daarbij hoort: staan de ‘seinen’  vanuit Meijel bij deze persoonlijke keuze, en benoeming van de Paus Franciscus, op “Groen”. Om 13.00 uur op deze 21e Juni – de dag met het meeste Licht – de Midzomer, hebben de kerkklokken van de St. Nicolaas kerk dan ook geluid; wat zeker ook te horen zal zijn geweest, tot in het Brabantse land. Na de lunch, met Groninger kruidkoek, misschien rond 16 uur bij de koffie een Bossche Bol. En voor mgr.dr. Ron van den Hout, als 25e bisschop van Roermond, een Christoffel vlaai/ taart.

Kapelaan Roger Maenen & parochieplatform